Pneumatikk
Skruekompressorer er kompressorer som gir
mye luft, men ikke så høyt trykk. Skruekompressorer er også oljesmørte så det
vil bli litt olje i den komprimerte lufta. Olja brukes til å tette mellom
skovlene på skruene og for å kjøle skruene. Disse brukes når det trengs mye
luft, og trykket ligger på rundt 7-8 bar. Blir mye brukt i verksteder hvor det
trengs mye luft.
Membrankompressor er en type
stempelkompressor, men hvor lufta er oljefri. Så stempelet i kompressoren er ikke
i kontakt med selve trykklufta. Denne typen kompressor blir brukt til
dykkertanker og til lakkerings-sprøyter.
Stempelkompressor
er den mest vanlige typen kompressor. Disse er ofte den typen du finner i
garasjer. Stempelkompressorer kommer i alt fra ett-trinns til fler-trinns.
Dette kommer an på hvor stort trykk man trenger.
Kjøletørkeren er en måte for å tørke lufta på. Lufta
inneholder fuktighet i form av vanndamp. Mengden vann i lufta kan variere. Inne
i kjøletørkeren blir den fuktige trykklufta kjølt ned til ca 2 celsius, da
kondenserer vanndampen til vann. Vannet kan tappes ut i bunnen av
kjøletørkeren. Da har lufta blitt tørket og kan varmes eller kjøles videre ned
til ønsket temperatur. Men temperaturen i kjøletørkeren kan ikke gå til 0
celsius. Da fryser vannet i lufta og legger seg på innsiden av kjøletørkeren.
Tåkesmøreren virker på den måten
at lufta kommer inn i en beholder med olje fra toppen og trykket fra lufta fungerer på samme måte som en sprayboks, hvor et rør i bunnen av beholderen fører olje opp og danner en fin tåke med olje i lufta.
Dette brukes mye på verksteder hvor man bruker pneumatiske verktøy.
Filter, i pneumatikken, er bygd
opp slik at lufta strømmer inn i filteret og blir tvunget ned gjennom en skovlplate
som setter lufta i rotasjon. De største partiklene og vanndråpene blir slynget
mot beholderveggen og renner ned til bunn. Så går lufta gjennom et
filterelement som stopper faste partikler og deretter videre ut.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar